מאמרים

W.post_3

איך הLean פועל?

שני עמודי תווך ניצבים בבסיס מתודולוגיית ה-Lean. האחד מוקדש לשיפור תהליכי העבודה וזרימת החומר והמידע בארגון. השני אמון על גיבוש תרבות הארגון ועוסק בהיבטי מקומם ופיתוח יכולותיהם של האנשים השונים בשרשרת (ספקים, לקוחות, אך לפני הכל- עובדי הארגון).

בין שני העמודים נשזרים תהליכי העבודה השונים, תוך שהם מזינים אחד את השני ומשפיעים האחד על האחר.

העמוד הראשון – תהליכי העבודה וזרימת החומר והמידע בארגון שני קווים עיקריים מנחים היבט זה:
  • יש לחתור לזרימה אחידה ורציפה של תהליכי העבודה בארגון, כאשר מחולל העבודה בכל תחנה יהיה הלקוח שלה (פנימי או חיצוני). במילים אחרות- עבודה אל מול דרישות הלקוח, בקצב ובכמות המוכתבות על ידו בלבד.
  • יש להרהר ולערער על כל פעילות בתהליכי העבודה בארגון ולבחון האם היא מהווה ערך ללקוח. אם כן- נרצה לשמרה ולחזקה. אם לאו- ננסה לצמצמה למינימום האפשרי.

חתירה למצוינות בשני אפיקים אלה הנה אינסופית ואם תוטמע היטב תביא לשיפור מתמיד.

העמוד השני – מקומם של האנשים בארגון

אנשי ה-gemba:
יצרני הערך הישיר ללקוח הנם אנשי ה-gemba. במפעלים יהיו אלה עובדי הייצור, אשר נוגעים במוצר הלקוח, מייצרים אותו, מרכיבים אותו ומספקים אותו ובארגוני שירות יהיו אלה אנשי השירות, אשר במגע עם הלקוח ומוצריו.
על פי תפישת ה-Lean, עומדים עובדים אלה בראש פירמידת הערך ללקוח, והארגון כולו מושתת על יכולותיהם ותפוקתם. עובדים אלה הנם גם היודעים היכן נמצאות בעיות השורש, היכן טמונות ההזדמנויות וכיצד ניתן לשפר את תהליכי העבודה.

מנהלים:
תפקיד המנהלים בארגון Lean הנו לחבר את העובדים ליעדי הארגון ולסייע ולחנוך אותם בפתרון בעיות. מנהל ה-bottom up הופך להיות מאפשר, מורה וחונך לעובדיו. החיבור בין השניים חיוני לאיתור בעיות אפשריות ופתרונן בזמן אמת.

עמוד התווך השני מדבר על פיתוח וגיבוש תרבות ארגונית המאפשרת שיח בונה בין שני גורמים אלה (כמו גם בין לקוחות וספקי הארגון, אך קודם כל בתוך הארגון פנימה), באופן שמאפשר התמודדות משותפת עם הבעיות הצצות, קטנות כגדולות.

בחינה פשוטה של הקשרים בין שני עמודי תווך אלה תגלה שהם דורשים פתיחות, כנות וגמישות מחשבתית, כמַפתח לשיפור ולצמיחה.

ואכן, מתודולוגיית ה-Lean הנה יותר משיטה ניהולית. זוהי תרבות ארגונית, פילוסופיית חיים ותורה תפעולית בעלת ארגז כלים מובנה, בעזרתו נפתחות הזדמנויות רבות לצמיחה עסקית ולהעצמה אישית. זו הדרך שאימצו חברות כבואינג, GE, טבע, נייקי, אינטל ו… נכון… לימים אפילו פורד.

זו התרבות אשר אנו ב  מנחילים גם בעולם העסקי בישראל.

WordPress Lightbox
דילוג לתוכן